عشتار وأدونيس
كانت تسمي نفسَها "إلهة الصباح وإلهة المساء" وهي من أكثر الشخصيات شهرةً في
المجمع الإلهي الآشوري/البابلي وهي التشخيص الإلهي لكوكب الزهرة ، و من الترانيم
على لسانها وهي تصف نفسها : أنا الأول، وأنا الآخر، أنا البغي، وأنا القديسة، أنا
الزوجة، وأنا العذراء، أنا الأم، وأنا الابنة ... أنا العاقر، وكُثُرٌ هم أبنائي،
أنا في عرس كبير ولم أتخذ بعلاً ، أنا القابلةُ ولم أنجب أحدًا ، وأنا سلوى أتعاب
حَملي، أنا العروس وأنا العريس ، وزوجي مَن أنجبني ، أنا أم أبي، وأخت زوجي ،وهو
نسلي ... واشتق البابليون اسم عشتار من معناها عندهم ( أي عيش الأرض ) ربَّة
الحياة وخصب الطبيعة ، وهي الهلاك والدمار وربة الحرب. في الليل عاشقة، وفي
النهار مقاتلة ترعى المواقع وتغشى المذابح الأم الرؤوم الحانية، و البوابة
المظلمة الفاغرة ، لالتهام جثث البشر. هي ربَّة الجنس وسرير اللذة، وهي مَن يسلب
الرجالَ ذكورتَهم ، من هنا كان لغز عشتار:
فتغمل
ايه بقى ؟ قررت تخبيه في صندوق ( لاحظ ان القصص كلها دخلت في بعضها كده ) وقالت
احسن حاجه توديه لحد مبيحبش البشر فسلمته امانه لملكة الجحيم بيرسيفوني ،
وقالتلها عارفة يابيرسفوني لو فتحتي الصندوق ده واللا بصيتي فيه انا هعمل فيكي
واسوي انتي فاهمه !!!! قالتلها طبعا ... متقلقيش ... لكن بيرسفوني ست ياجدعان حب
الاستطلاع قتلها ، فيه ايه في الصندوق ده افروديت نفسها خايفة عليه كده ؟ راحت
فاتحاه واذا بيها تفاجأ بالطفل الرائع ده ومقدرتش تسيبه متحبوش ، وخدته لقصرها
واعتنت بيه وربته لحد ما بقى شاب رائع فعشقته زي قصة يوسف بالظبط ماعدا الصندوق
من قصة موسى حاجة تخبل !!! بس ادونيس ماتأخرش عالولية عشان ده لا ولي ولا نبي ولا
صديق فايه اللي هيحوشه يعني المهم روقها والدنيا مشيت زي الفل لحد ما افروديت
رجعت تطلبه وطبعا بيرسيغوني قالتلها لأ !!!!! - لأ ده ايه ياجربوعة دانتي حيالله
بوابة على باب الجحيم وانا الالهة افروديت - ناااعم افروديت على نفسك ياوليه
ياهايجة ياللي مش لافية اله يلمك وهوب مسكوا في شعور بعض وهات ياعض وخربشة مفيش
فايدة الوليه بيرسفوني مش عايزة تسيب ادون ابداً ، أخر ما زهقت افروديت راحت
لكبير الآلهة زيوس يحلها ، ....... زيوس فكر شويه وقال لنفسه انا صحيح كبير
الآلهة بس ماليش في خناقات النسوان دي وافروديت مش سهلة وملكة الجحيم مهمه برضو
دي شايله يلاوي عننا فقال لهم انا هجيب لكم واحدة ست زيكم وهي هتحس بيكم اكتر
ونادى عالحورية كاليوبي وقال لها احكمي انتي في الخناقة دي يا كاليوبي عشان مش
فاهمها ..... كاليوبي ابتدعت فكرة التعدد بقى قالت هو يبقى مع الاتنين ، 4 شهور
مع افروديت ، و4 مع بيرسيفوني ، و4 حر بقى مع اي حد يعجبه تقريبا عينها زاغت
عالواد بس الحقيقة ادونيس ارتاح لافروديت وبقى يقضي معاها ال 4 شهور الحرة وهو
كان بيحب الصيد دي هوايته الوحيدة بصفته صايع بقى مالوش لا شغله ولا مشغله
افروديت باعيني سابت اللي وراها واللي قدامها وفضيت للواد ادونيس ده يروح يصطاد
تروح وراه كانت بتخاف عليه من الهوا بس جت لها مأمورية الهية مهمة ومينفعش تفوتها
وتسيب شغل الآلهة خالص كده وتقعد جنب حبيب القلب فقالت لنفسها أخطف رجلي لقبرص مش
بعيدة اخلص الموضوع ده وارجع بسرعة ومكانش ينفع تاخد ادون معاها تقريبا كان فيه
اجتماع الهة مغلق أو حاجة زي كده وعشان خاطري يا أدون خليك قاعد لغاية ما ارجع
ولا تروح هنا ولا هنا واستناني وحياتي عندك ، المهم طلعت على قبرص تخلص المأمورية
وترجع لحبيب القلب بسرعة بس هو مصبرش نزل يصطاد فضرب حنزير بري بالرمح لكن متقتلش
فهاجمه وقطم فخده وفعد يصرخ .... الألم كان رهيب والواد طول عمرة متدلع معرفش
يعمل حاجة غير الصراخ والبكاء لحد ما وصل صوته لأفروديت سابت الدنيا ورجعت له جري
وكانت اول مره تبكي ومش تمثيل ولا نحنحة ولا محن ده بجد ومن قلبها ، وقعدت تحاول
تنقذه وهي بتبكي عشانه فاختلطت دموعها بدمه على التراب فخرجت من الخليط ده زهرة
”شقائق النعمان“ ، وفضل الدم يسيل على النهر ويمشي معاه لحد مصبه في البحر
المتوسط علشان كده النهر ده اسمه نهر ادونيس ولحد دلوقت بتقام فيه طقوس Les
Adonies ودي احتفالات ضخمه جدا تقام في كل اول كل ربيع ، طبعا التفاصيل في الحادث
ده بتختلف عند الرومان اللي هيكملوا القصة وتبقى افروديت هي فينوس وبيرسيفوني بقت
بروزربين، آريس بقى مارس وزيوس جوبتير بس الرومان قالوا ان بروزبين شافت ادونيس
بعد ما مات وافروديت كانت عايزة ترجعه من الآخرة فاتخانقوا الخناقة اللي حكيناها
قبل كده واتحكم فيها ، القصة دي بتنويعات تتفق وكل حضارة رغم ان مفيش اي وسائل
اتصال انتشرت في كل العالم وفضلت احتفالات العربدة الدينية تقام فيها وبعضها حتى
الآن ، السؤال بقى هل عشتروت نفسها حقيقة ! يعني اذا مكانتش الهه وده أكيد طبعاً
فهل هي من الجان زي الكتب السماوية ما بتؤكد ان الناس عبدوا الجان ؟؟ وهل ادعاءات
السحرة وتوسلهم ليها في اسحار الحب والجلب والتهييج "اللي مستند على الأسطورة دي
طبعا"ليه اساس من الواقع وانها احدى ملكات الجن فعلا ؟؟؟ دي بقى قصة تانية خالص
يمكن تبان مع الأجزاء القادمة وكفاية كده أوي لو كان حد قرا الكلام ده كله اصلا
كله أصلا والسلام ختام وتوته توته خلصت الحدوته شرط أن يكون لله رب ابرام أو
ابراهيم الخليل كما هو اللقب المشهور به . يقول النفري في العبر والمخاطبات على
لسانها : أمر كان، وأمر يكون، وأمر لا يكون أبدًا. فأمر كان: محبتي لك، وأمر
يكون: تراني وأمر لا يكون: لا تعرفني معرفة أبدًا ،فهي كل النساء في امرأة واحدة
هذه التي تعرفها جيدا ولا تعرفها أبداً التي لا تعلم سببا لمحبتها ولا لغدرها ،
العاشقة التي لا ترضى ابدا ولا تزهد في العشق ابدا وهي الأم في عالم لم يكن
للذكور فيه اهمية كبرى في امور الحياة قائمًا على "المبدأ الأمومي" ، ( مشاعة
وعدالة ومساواة،) بينما المبدأ الأبوي تملُّك وتسلُّط وتمييز. في نظر الباحث
العلماني الأمومية توحُّد مع الطبيعة وخضوعٌ لقوانينها، والأبوية خروجٌ عن مسارها
وخضوعٌ لقوانين مصنوعة ، غير أننا لا نعرف صانع هذه القوانين: أهو المرأة، أم
الرجل، أم كلاهما؟ حيث إننا هنا أمام تعاطُف غير عادل من وجهة النظر العلمانية
هذه الأديان صناعة ذكورية لذلك لم يزل انتماؤهم لعشتار عاطفيا وذهنيا ساكنا في
قرارة نفوسهم مستقرا فيها ، فهم يرون ان هذه القوانين قد أُعِدَّتْ لصالح جنس دون
الآخر أو لهدف محدد دون سواه ! فالعلاقات الجنسية في المجتمع الأمومي مشاعية حرة
تمامًا من أية ضوابط، حيث "كل امرأة لكلِّ رجل، وكل رجل لكلِّ امرأة ! بينما نظام
العائلة اللاحق يعتمد رابطة الدم. أما النظام الوراثي في المرحلة الأخيرة السابقة
لظهور المدن الأولى، فقد قضى على "حق الأم" وأحلَّ محلَّه "حق الأب" - ج.ج.باخوفن
(كتاب الأسطورة والدين وحق الأم) ، المهم ناخد جانب صغير لكنه الجانب الانساني
العاطفي عند عشتار التي سنجد جوانب أخرى من شخصياتها في حكايات أحرى لاحقة ،
هنشوف ازاي واحدة بالجبروت ده هتضعف وتتشحتف على حبيبها .. على فكرة فيه جوانب
قريبة من قصة سيدنا يوسف والحاجة الغريبة انك دايما تلاقي قصص متشابهة في كل
الأديان سواء سماوية أو وثنية سواء سابقة على الحادث هنا او لاحقة له ، المهم بقى
الاسطورة بتحكي عن ملك من شرق البحر الأبيض المتوسط وبنته ..... بنته دي كانت
جميلة جدا لدرجة ان الملك ده اتجرأ مره وقال ان بنته أجمل من عشتار نفسها !! طبعا
الخبر وصل لعشتار فقارت جدا لنفسها ازاي بشري حتى لو ملك يقارن بنته بيها ويقول
انها اجمل كمان ( ارجغ فوق لرأيها في نفسها حتفهم ) .... شوف الهاية زي دي بقى
لما تلاقي واحد من البشر بيقول انه هو او بنته او ايا كان احسن منها ، طبعا لازم
تنتقم زي اي اله .. بس عشتار بقى انثي وربنا يكفيك شر انتقام الأنثى .... طب
عشتار تعمل ايه في الراجل ده وبنته عشان تعرفهم مقامهم اول حاجة فكرت فيها ان
البنت دي تعشق .. طب وايه يعني شوية عذاب في الحب مثلا !!! طبعا لأ قلنا عشتار
اله بس انثى فكيدها رهيب بقى مش اي كلام .. هي قررت ان البنت : ميرا : تعشق ابوها
عشان الانتقام يبقى مزدوج يعني عصفورين بحجر هي وابوها اللي تجرأ عليها ده . طب
وهتخللي ابوها يعشقها مثلا برضو ؟ طبعا لأ ايه هبل عقول الرجالة ده !!!! امال فين
العذاب ؟ ، لازم طبعا الراجل يفضل اب بيحب بنته وهي تتصرف بقى ! ميرا فعلاً حبت
ابوها واتمنته بكل جوارحها ... وأصبح بالنسبه لها رغبة مجنونه ملكت كل تفكيرها
ومشاعرها وشهواتها انحصرت فيه لوحده وهو ولا على باله طبعاً .. ماهو اصلا مينفعش
الراجل يفكر غير كده وهي عارفة .. بس مش قادرة تسيطر على نفسها كل ما يتكلم يضحك
يمشي ينام تبقى هتتجنن وعايزاه بكل جزء في جسمها وروحها ، الرغبة والشهوة
والمشاعر كانت بتحرقها بنار حقيقية محدش شايفها غيرها وهي عارفه ان مفيش اي امل
فقررت تنتحر لولا ان خادمتها لحقتها ووعدتها بالحل !!! وفي ليلة حالكة السواد
مفيهاش قمر والظلمة شديدة جدا دخلتها على ابوها كأنه جارية من الجواري واخيرا لقت
نفسها في حضنه وتفجرت منها كل اشواقها ورغباتها وشهواتها بكل جنونها ورعونتها
وصباها وعذريتها وشيقها .... خلصت الليلة ورجعت البنت لمخدعها .. بس كانت النتيجة
انها حملت طبعا ، وابتدت اعراض الحمل تبان عليها ، والراجل شاف كده اتجنن وقرر
يقتلها فورا ، البنت طبعا مابين الرعب والخجل وهي مش عارفة اصلا ايه اللي عمل
فيها كده وخلاها وصلت للدرجة دي هربت منه وراحت لجبل الآلهة تتوسل بيهم ينقذوها
.... الالهة لما سمعوا منها الشك اتجه فورا ناحية عشتار او عشتروت ( لاحظوا ان
السحره بيتوسلولها حتى الآن في اعمال الجلب والتهييج ) بس بيقولوا انها من ملوك
الجان عشان يوفقوا بين التوسل بيها وبين ما جاء في الكتب السماوية ان الأولين
كانوا بيعبدوا الجن وهو ما اكدته الكتب السماوية وجاء صريحا في القرآن "قَالُوا سُبْحَانَكَ أَنتَ وَلِيُّنَا مِن دُونِهِم ۖ بَلْ كَانُوا
يَعْبُدُونَ الْجِنَّ ۖ أَكْثَرُهُم بِهِم مُّؤْمِنُونَ"
لحد ما افروديت رجعت تطلبه وطبعا بيرسيفوني قالتلها لأ !!!!! - لأ ده ايه ياجربوعة دانتي حيالله بوابة على باب الجحيم وانا الالهة افروديت
الاشتراك في:
تعليقات الرسالة (Atom)
المتابعون
القائمة
من سجلات المحاكم (1) - التابوت
سلسلة بوليسية إذاعية مستوحاة من قضايا حقيقية ، كتب السيناريو والحوار " مصطفى عبد اللطيف " أداء صوتي : إبراهيم غريب ، د . عمرو راتب...
اشترك في خدمة Google Feedburner
-
لم تكن صدفة فلم يترك الخالق القدير للصدفة محلاً ودبر كل شئ ، لم تكن صدفة أن يكون آخر حديث مع الدكتور خالد صفر عن تلك الحلقة " وهم الحي...
-
لم تكن الكتب التي تتحدث عن الجنس أو فنون الجماع تعد من الأدب الرخيص المنبوذ اجتماعياً والمرفوض أخلاقياً بل كانت منتشرة مشتهرة لدى من سبق...
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق